מאמרים
מעוניינים לקבל פרטים? אנא מלאו את הפרטים ונשמח לחזור אליכם

שיווק בינלאומי בעידן טראמפ


חששות רבים מלווים יצרנים ישראלים בכל שינוי שמתרחש בעולם העסקי והפוליטי. חברות רבות מגיבות לאירועים חיצוניים בצורה שגויה, מתוך תפיסה שהן שולטות במצב. 
המציאות בדיוק הפוכה. 

שיווק בינלאומי

אי וודאות היא לחם החוק של שיווק בינלאומי. השיווק הבינלאומי מאופיין בתהליכי מכירה ארוכים ובשינויים מתמידים. שיווק בינלאומי תלוי בחוקים הקיימים בשווקי היעד השונים, במדיניות שנקבעת על ידי ממשלות, בתהליכי תקינה ובהשקעות בשיווק לחו"ל (תערוכות, חומר שיווקי - פרסומי, קידום מכירות ועוד).
מאמר זה בא להציע שבכל מצב אפשר למצוא את הדרך להצלחת יצרנים ישראליים בשיווק בינלאומי.

לפני הבחירות בארה"ב רווחה הדעה שדונאלד טראמפ לא ייבחר. כך סברו אנשים בוול סטריט, בממשלת אובמה, עסקנים פוליטיים ואנשי עסקים. רבים טענו שהסיכוי שטראמפ ייבחר הוא בגדר מדע בדיוני. ובאמריקה כמו באמריקה, ארצות הברית היא ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות וכנגד כל הסיכויים דונאלד טראמפ נבחר.

רוב האנשים והחברות נכנסו למגננה ועלו וצפו חששות רבים - מה יהיה? מה יקרה? כיצד יגיבו הבורסה ושוק הנד"לן ומה יהיה על כלכלה בכלל? אם נבחן את המציאות בצורה אובייקטיבית, בבחינת השיווק לחו"ל, נוכל לראות שבכל מצב, קיצוני ככל שיהיה, חבויה הזדמנות אדירה לשיווק בינלאומי ופיתוח עסקי בחול.
מכיוון שנושא שיווק לחול ושיווק לארה"ב בפרט הוא אתגר יומיומי המחייב מעקב צמוד על הנעשה בעולם, אנו צריכים פשוט להביט סביב ולראות כיצד כן ניתן לנצל הזדמנויות כאלה. אנו צריכים לנקות רעשים כמו מעבר שגרירות ממקום אחד לאחר ולהתמקד בפיתוח עסקי.

במאזן האימה סין-ארה"ב וביחסים המתוחים שבין מעצמות אלה תחת ממשל טראמפ, דווקא נוצרה הזדמנות אדירה ליצרנים ישראלים שרוצים לבצע מכירות בחול, לרבות איתור מפיצים בחו"ל ובארה"ב בפרט. הפוליטיקה והמתיחות דווקא פתחו צוהר ליצרנים הישראליים לפלטפורמה שלא הייתה קיימת בעבר.

קטגוריות שלמות של אלפי מוצרים מסין, שלא היו קודם תחת מיסוי, הפכו לקטגוריות תחת מס. כתוצאה מכך, קטגוריות שהיו ממוסות בשיעורי מכס נמוכים של 3% לפתע הפכו לקטגוריה של 28% וכל זה קרה תוך יום אחד! כלומר, גם הזמנות קיימות של חברות אמריקאיות מסין שיצאו כבר לדרכן דרך האוויר או הים,  מוסו והיבואנים האמריקאים שילמו בגינן סכומי מס גבוהים מאוד והעלו מחירים. חלק מהיבואנים והמפיצים ספגו את עליות המיסים ולא העלו את המחירים.

מצב זה של חוסר ודאות לגבי העתיד, גרם ליבואנים, למותגים ולמפיצים אמריקאים לחפש חלופות. חלקם העבירו ייצור לטיוואן וחלקם לוייטנאם. חברת אורינום פעלה נמרצות להעברת הייצור לישראל, שהרי ידוע שבין ארה"ב וישראל אין מכסים. ואכן, אורינום רשמה מספר בלתי מבוטל של  הצלחות בהעתקת ייצור מסין לישראל, עבור מוצרים שמיוצאים לחו"ל ובעיקר לארה"ב וקנדה. 
נתון מדהים שיש לראותו כסמל למהפך שאירע בין ארה"ב לסין - מוצרי מתכת שהיו באופן מסורתי מיוצרים בסין ללא עוררין, הפכו להיות פחות אטרקטיביים, לאחר עלייה של 38% שיעורי מכס מסין לארה"ב בעוד שמישראל הן 0%!

לסיכום ניתן לומר שאפילו בתנאי אי ודאות ופוליטיקה תנודתית וקיצונית, ניתן להעצים את המכירות מישראל לחו"ל, להגדיל את השיווק הבינלאומי, את היכולת לפיתוח עסקי בחול וליצור שותפויות שיובילו לעליה במכירות של יצרנים ישראלים. באופן זה, ניתן לחדור לשווקים חדשים בחו"ל.
כל עוד אנו נהנים ממציאות של 0% מכס ואיזור סחר חופשי בשיווק בינלאומי לארה"ב ואירופה , אנו צריכים לפעול בכל הכוח בנושאי שיווק בינלאומי ומכירות לחול.